За ці роки він створив десятки резонансних шоу, музичних відео та постановок для найвідоміших українських артистів. Тричі представляв українську креативну індустрію на Євробаченні та отримав премію BAFTA у складі креативної команди Євробачення-2023 у Ліверпулі.
Ми поговорили з Германом про те, чого він навчився за 10 років у шоубізнесі та які висновки зробив, спостерігаючи українську сцену зблизька.
За будь-якою зіркою стоїть жива людина.
— Важливо пам’ятати: будь-яка зірка — це насамперед жива людина. Їхня робота — сяяти, дарувати людям емоції, бути на сцені, але за цим завжди стоять настрої, радощі та проблеми, так само як у людини будь-якої іншої професії — юриста, фітнес-тренера чи менеджера в офісі.
Мені пощастило працювати з артистами, які на перший погляд можуть здатися експресивними або ексцентричними, але в душі вони надзвичайно добрі і несуть світло своєю творчістю. Ірина Білик, наприклад, дуже турботлива — завжди спитає, як ти, як день пройшов, просто порадіє за тебе. Джамала легка в спілкуванні і трушна. Оля Полякова та Наталя Могилевська — неймовірно експресивні та різнобарвні не лише на сцені, а й у житті. Спілкування з ними нагадує емоційні американські гірки: настрій може часто змінюватися, але в цих змінах вони неповторні. Настя Каменських — хазяйновита, любить піклуватися про людей, пригощати, створювати тепло. Аня Трінчер — світла і добра людина.
Андрію Данилко завжди можна просто подзвонити й поговорити про життя — він завжди готовий підтримати та дати пораду. Наприклад, перед Євробаченням-2023 у Ліверпулі були моменти, коли я не витримував психологічного навантаження, стресував і нічого не міг створити. Ми кілька разів говорили по півтори години, і саме ці розмови допомогли мені зібратися й продовжити роботу. Він дуже підтримав мене тоді, і я завжди буду йому за це вдячний.
Я можу чесно сказати: мої найкращі роботи народилися з артистами, які не бояться бути собою. Так, іноді вони вимогливі, бувають дискусії, але саме така людяність і відкритість робить нашу спільну роботу особливою.
Довіра важливіша за будь-які зіркові настрої.
— Чи бували випадки, коли мені доводилося зупиняти зйомки через зіркові примхи? Ні! Усі артисти завжди ставилися до мене на майданчику з великою повагою. Коли вони приходять у кадр чи на сцену, то повністю довіряють мені себе, свою пісню та своє шоу.
Хороший результат можливий лише тоді, коли існує взаємна довіра: і артист, і креатор знають, що їх бачать і чують. Саме ця довіра робить процес творчим, продуктивним і, що найголовніше, справді приємним для всіх учасників.
Кожен кадр має народжуватися з поваги до унікальності артиста.
— Кожного артиста я знімаю індивідуально, адже у кожного свої фізіогномічні особливості, вдалі ракурси, характер та енергія. Тут немає універсального рецепту і немає артиста, якого можна було б вдало зняти “за шаблоном”.
Але є те, що притаманно мені: жінки у моєму кадрі завжди неймовірно красиві. У мене є особлива любов до жіночої краси, і я прагну її транслювати у світ. Кожна, хто потрапляє в мій кадр, виходить на ньому найкращою версією себе. Я підкреслюю сильні сторони й м’яко нівелюю те, що артистка не хоче показувати.
Мабуть, ця повага до краси пов’язана з моєю любов’ю до мами. Для мене кожна жінка — справжній витвір мистецтва, і моя задача як режисера — показати це глядачеві.
Кожна моя артистка — королева.
— Я люблю всіх своїх артисток. Усі вони — перший ешелон, головні співачки країни, і кожна в своєму амплуа — справжня королева. Я не можу когось виділити окремо, бо щиро ціную й поважаю кожну. Кожна приносить свою енергію, свій стиль і свою магію.
Коли артист стає режисером — це псує шоу.
— Коли артист починає втручатися у режисерський процес, вносить забагато правок і фактично робить роботу режисера замість нього — це шкодить проєкту.
Яскравий приклад був зовсім недавно, у 2024 році, на Євробаченні в Мальме, коли я працював креативним директором делегації Люксембургу. Зазвичай артист підписує контракт із мовником, але у цьому випадку виявилося, що у нього є паралельний контракт із лейблом, який обмежує можливості мовника. Лейбл суттєво втрутився у зовнішній вигляд артиста — зачіску, макіяж, костюм.
Юридично я не міг вплинути на це, тож довелося змиритися з ситуацією. Проте я був дуже незадоволений результатом і досі впевнений, що це суттєво вплинуло на загальну картинку номеру.
Не з усіма артистами складається ідеальна хімія — і це нормально.
— Чи була артистка, після співпраці з якою я казав “ніколи знову”? Була! (Сміється). Але це зовсім не через те, що хтось із нас поганий. Іноді просто трапляється енергетичне неспівпадіння — і це абсолютно нормально. Для кожного артиста є свої режисери, свої художники по костюмах, своя команда.
Я люблю всіх своїх артистів, навіть тих, з ким не спрацювався. Можливо, других навіть більше. За те, що доля мене милувала.
Я потрапив в український шоубізнес абсолютно без зв’язків. До роботи з топовими артистками, як-от Оля Полякова, мене приводили рекомендації “сарафанним радіо”. Люди бачили, як я працюю, і радили мене іншим.
З досвіду 10-річної практики можу сказати: потрапити у шоубізнес через зв’язки можна, але затриматися тільки на цьому на 5, 10 чи 20 років — ні. Тут важлива експертиза і талант. Ти або потрібен своїм вмінням і підходом, або ні. Жодні зв’язки не допоможуть там, де вирішує професіоналізм та результат.
Хто з артистів дійсно зробив себе сам, а хто — результат правильної команди?
— Я вважаю, що успіх будь-якого артиста — завжди комбінація цих двох факторів. Людина має бути локомотивом: горіти своєю справою, любити те, чим живе, заряджати своєю енергією всіх навколо. Але без правильної команди системний успіх неможливий. Короткострокові хіти можливі і без цього, але справжня кар’єра будується лише на стратегії та злагодженій роботі команди.
На жаль, молоде покоління артистів іноді цього не розуміє: вони думають, що популярність приходить легко. TikTok-хіт — це лише старт. Далі потрібна стратегія і саме вона формує стабільний, довгостроковий успіх.
Цінуйте ідеї більше, ніж гроші.
— Як змінився запит артистів за останні 10 років? Стало більше смаку чи пафосу?
— Бюджети суттєво впали. (Сміється) Моя практика припала на дві великі кризи: пандемію COVID і повномасштабне вторгнення, які загальмували розвиток індустрії на роки. Через це працювати з новими тенденціями стало складніше — шоубізнес завжди про великі інвестиції.
Але ми українці, тож не втрачаємо ентузіазму. Навіть із мінімальними ресурсами ми вигадуємо круті рішення і робимо шоу яскравими та ефектними. Це навчило нас креативити, шукати альтернативи і цінувати ідеї більше, ніж гроші.
У шоубізнесі немає випадкових людей.
— Моя філософія проста: якщо Бог дав людині будь-яке місце, статус чи положення — у шоубізнесі чи будь-якій іншій сфері — це не випадково. Людина або заслуговує на це, або отримала його як випробування.
Чи закріпиться вона на своєму місці, чи втратить його — це частина її шляху. Кожна людина на своєму місці з певної причини: хтось отримує нагороду за талант і працю, а хтось — шанс пройти випробування. Від того, як вона з цим впорається, залежить її майбутнє.
Найбільша брехня українського шоубізнесу
— Найбільша брехня українського шоубізнесу в тому, що він бізнес. Сьогодні у більшій частині український шоубізнес — це лише шоу-складова. Та й то, якісного шоу-контенту стало менше.
