Уявіть світ, у якому кожен продукт – косметика, меблі, архітектура – створюється з повагою до природи. Де бізнес не лише заробляє, а й змінює світ на краще. Саме за таким принципом працює французький бренд рослинної косметики Yves Rocher і українські компанії Raw: materials lab та INAKSHI architects.

Анна Запталова, генеральна директорка Yves Rocher Україна, та Олена Довгополова, співзасновниця RAW: materials lab та INAKSHI architects
Цього року їх об'єднала премія «Створено жінками» – ініціатива Франко-української торгово-промислової палати, що вже сьомий рік поспіль підтримує українських підприємиць, просуваючи гендерну рівність та сталий розвиток. Завдяки спільним цінностям, спеціальну відзнаку конкурсу від Yves Rocher отримала інноваційна розробка команд Raw: materials lab та INAKSHI architects, яка створює біорозкладні матеріали з природної сировини.
Від любові до рослин – до революційних рішень
Ця історія почалася з любові й поваги до природи. Більше ніж 65 років тому в містечку Ла-Гасія на заході Франції молодий Ів Роше закохався у силу рослин. Саме це захоплення стало основою бренду, який згодом здійснив справжню революцію індустрії краси.
Сьогодні Yves Rocher – це більше, ніж просто косметика. Це приклад того, як бізнес може бути екологічно відповідальним, не втрачаючи при цьому комерційного успіху. У фокусі бренду – збереження біорізноманіття, турбота про довкілля та розвиток свідомого ставлення до краси. Усе це втілюється через глобальну програму Act Beautiful («Краса в діях»), що має на меті зробити натуральну косметику доступнішою для кожного.
Особливо символічним став 2019 рік – саме тоді бренд офіційно отримав статус Mission-driven company («компанії з місією») відповідно до французького законодавства.
«З 2019 року, коли бренд отримав статус «компанії з місією», Yves Rocher офіційно взяв на себе зобов’язання приділяти однакову увагу соціальному та екологічному впливу власної діяльності, поряд з економічними результатами. Місія компанії сформульована чітко – Reconnect people to nature ("Відновити зв'язок людини та природи"). Цей стратегічний крок визначив подальший напрямок розвитку бренду в контексті сталого підприємництва та підвищення прозорості», – зазначає Анна Запталова, генеральна директорка Yves Rocher Україна.
Та що дійсно вирізняє Yves Rocher серед інших – це контроль над кожним етапом створення продукту. Власні органічні поля площею 60 гектарів, власні дослідницькі лабораторії та виробництво, сертифіковане як «Заповідники біорізноманіття», а також логістика та роздрібна дистрибуція – усе це бренд реалізує самостійно, з любов’ю, турботою й відповідальністю.
У Бретані, на тих самих полях, з яких усе почалося, і сьогодні вирощують рослини для формул косметики Yves Rocher – без пестицидів і ГМО, відповідно до принципів агроекології. А кожен наступний крок у розробці – ще один доказ екосвідомості бренду. Станом на сьогодні 93% інгредієнтів продукції – натурального походження. Мета – перевищити 96% до 2030 року.
До того ж, Yves Rocher ще у 1989 році відмовився від тестування на тваринах – задовго до того, як це стало законодавчою нормою. А з жовтня 2020 року всі флакони виробляються зі 100% переробленого пластику. Це рішення дозволило зменшити використання первинного пластику на понад 2700 тонн.
Ще один приклад відповідального підходу – запуск рефілів. Частина з них виготовляється з пластику, зібраного на узбережжях океанів, буквально перетворюючи сміття на ресурс. А головне, рефіли значно екологічніші за стандартні засоби: їхнє виробництво потребує до 80% менше пластику. Це зменшує кількість відходів і допомагає планеті дихати вільніше.
А також в Yves Rocher діє програма Recycling in store, у межах якої кожен охочий може принести порожні флакони, туби чи баночки від засобів бренду до одного з бутиків. Усе зібране паковання передають на переробку спеціалізованим партнерам, які дотримуються сучасних екологічних стандартів.
Жіноча сила як каталізатор змін
Цінності бренду Yves Rocher органічно поєднуються з ідеєю розвитку жіночого лідерства.
«Підтримка жінок закладена в ДНК бренду. Для нас це не просто визнання їхніх досягнень, а вклад у майбутнє – можливість змінювати світ, робити суспільство більш відкритим, соціально відповідальним та екологічно свідомим», – ділиться Анна Запталова.
Ековідповідальність Yves Rocher нерозривно пов’язана з підтримкою жіночого лідерства. З 2007 року глобальна програма Plant for Life сприяла висадці понад 125 мільйонів дерев у 45 країнах, а премія «Земля Жінок» вже допомогла понад 500 жінкам-екоактивісткам реалізувати свої проєкти по всьому світу.

Анна Запталова, генеральна директорка Yves Rocher Україна
Саме тому участь бренду у всеукраїнській премії «Створено жінками» стала не просто партнерством, а продовженням глобальної місії. Цьогоріч серед сотень заявок особливо привернув увагу проєкт, що перегукується з філософією Yves Rocher – турбота про людей, довкілля й майбутнє.
Мова про ініціативу RAW: materials lab та студії INAKSHI architects. Те, що ще донедавна здавалося фантастикою, сьогодні стає реальністю – вони створюють 100% біорозкладні матеріали з технічних конопель.
«Ми побачили повне ціннісне співпадіння: від етичного вирощування інгредієнтів і відповідального виробництва, що не шкодить природі, до бізнес-моделі, яка позитивно впливає на споживача, не створюючи економічного тиску. Саме тому нам було важливо підтримати цей проєкт – як такий, що резонує з філософією бренду та його місією – Reconnect people to nature», – розповідає Анна Запталова.
Олена Довгополова, співзасновниця RAW: materials lab та INAKSHI architects, та Олена Вдовиченко, співзасновниця RAW: materials lab
INAKSHI architects разом з RAW: materials lab створюють не просто інноваційні матеріали, а цілісну екосистему бізнесів, що розвиває коноплярство в Україні. Їхні біорозкладні матеріали мають потенціал трансформувати правила у сфері еко-дизайну майбутнього, дозволяючи людині залишатися в контакті з природою, не покидаючи свою оселю.
Ще один важливий акцент – планетоцентричність. Саме на цьому наголошує співзасновниця RAW: materials lab та INAKSHI architects.
«Олена Довгополова наголосила на важливості планетоцентричного підходу – і ця філософія нам дуже близька. Адже людина – не над природою, а її частина. Тож мова йде не лише про комфорт і потреби людей, але й про турботу про наш спільний дім – Планету, з урахуванням інтересів усієї екосистеми», – зауважує Анна.
Таку ідею ще шість десятиліть тому точно сформулював засновник бренду Ів Роше: «Ми повинні залишити Планету нашим дітям в тому ж стані, в якому отримали її від наших батьків».

Ів Роше, засновник компанії Yves Rocher
Сьогодні ця фраза звучить не просто як заклик – це орієнтир для кожного. У Yves Rocher кажуть: сучасне покоління має ще більш амбітне завдання – не лише зберегти, а й покращити стан довкілля, передаючи дітям культуру свідомого ставлення до природи.
«Справжні зміни починаються з того, як ми мислимо. І коли ми дивимось ширше – не лише на потреби людини, а й на потреби Планети – з’являються рішення зовсім іншої якості. Людина – частина цілого. І наше майбутнє залежить від того, як ми дбаємо про свій дім, використовуємо його ресурси й передаємо ці цінності далі», – підсумувала Анна.
Революція з конопель
Команди INAKSHI architects та RAW: materials lab знайшла сміливу відповідь на екологічні виклики, які сьогодні стоять перед будівельною галуззю. Їхній проєкт – це не просто інновація, а комплексне рішення, що може змінити правила гри. Йдеться про створення біорозкладних матеріалів, які можуть повністю замінити традиційні – на кшталт МДФ, ДСП чи OSB, відомих своїм шкідливим впливом на довкілля.
Як зізнається співзасновниця студій Олена Довгополова, ідея виникла під час роботи над проєктами освітніх і громадських просторів: «Під час проєктування цих закладів, на українському ринку було дуже важко знайти класні екологічні меблі. І як альтернатива в голову прийшла конопляна сировина, тому що це та сама целюлоза».
Рішення, на перший погляд, сміливе, проте повністю обґрунтоване. І не лише через екологічний потенціал конопель. Наведена Оленою статистика говорить сама за себе: «40% усіх забруднень CO₂ в атмосферу відбувається через будівельну сферу. Це вже не просто екологічний тренд, це вимога для того, щоб у нас була можливість щось залишити після себе нащадкам».
Особливо надихає те, що команди пішли шляхом повного циклу – від селекції технічних конопель до створення готових матеріалів, що дуже перегукується з підходом Yves Rocher.
Технічні коноплі, які використовують у виробництві, поглинають вуглець у чотири рази ефективніше за дерева. Як наповнювач застосовують залишки з текстильних виробництв — буквально сміття перетворюється на ресурс. Партнери команди вже створили унікальний 3D-принтер, здатний друкувати архітектурні форми з конопляного бетону, і зараз він проходить етап тестування. Екоінновація звучить як наукова фантастика, але невдовзі може стати реальністю.
За словами Олени, така філософія поки що йде врозріз зі споживацькою логікою і відображає принципово інший світогляд:
«Йдеться про планетоцентричний підхід – коли в центрі не людина як споживач, а планета як живий організм, про який потрібно дбати. Це – перехід від класичної моделі грінвошингу, коли екологічність – лише красива етикетка, до справжньої відповідальності перед природою. Ми хочемо показати, що сталий підхід і екологічні продукти – це не виняток, не елітарна альтернатива, а цілком нормальна реальність, яка має стати масовою. І це наша головна задача – не просто створювати екотовари, а змінювати уявлення про норми».
Це справжнє уособлення філософії обох брендів – думати на покоління вперед, віддавати пріоритет загальному благу, а не миттєвій вигоді, і творити майбутнє, у якому людина та природа існують в гармонії.