Між педагогікою і наукою: інноваційний підхід Ганни Демчук до інклюзивного навчання

Ганна Демчук
На прикладі практики Ганни Демчук.

Чому це важливо

Інклюзивна освіта вже давно перестала бути лише моральною потребою. Це виклик, який вимагає конкретних рішень. Щороку в США не заповнюється понад 33 000 вакансій спеціальних педагогів. Водночас понад 90% дітей з порушенням зору у світі не мають доступу до ефективних допоміжних технологій. Як організувати навчальний процес так, щоб кожна дитина була залучена, зрозуміла матеріал і могла вчитися на рівні з іншими?

Відповіді на ці запитання шукають дослідники, педагоги, психологи. Один із практичних, перевірених підходів — мультисенсорне навчання, яке впроваджує Ганна Демчук, українська дослідниця, викладачка і розробниця освітніх рішень для дітей з порушеннями зору.

Що таке мультисенсорний підхід

Мультисенсорне навчання — це спосіб подачі інформації, який залучає кілька каналів сприйняття одночасно: дотик, слух, зір, рух. На відміну від традиційних методик, цей підхід не просто адаптує старі матеріали, а формує контент одразу з урахуванням особливостей сприйняття учнів.

Наприклад, коли дитина не бачить, вона може "побачити" яблуко через його текстуру, вагу, запах, звук при відкушуванні та навіть емоції, пов’язані з ним. Це створює не уривчасте, а цілісне уявлення про об’єкт — саме так формується якісне пізнання.

Читайте також
SEVERYNA: «Зараз я сама собі подруга — і це важливе відкриття»
SEVERYNA: «Зараз я сама собі подруга — і це важливе відкриття»
MacBook для тих, хто постійно в дорозі: розгорнуте керівництво від Фокстроту
MacBook для тих, хто постійно в дорозі: розгорнуте керівництво від Фокстроту

Як це виглядає на практиці

Педагог розробила і впровадила низку практичних рішень, які дозволяють дітям з порушенням зору навчатися на рівні зі своїми однолітками.

Один із прикладів: тактильний мінімузей “Писанка”, де експонати зроблені з урахуванням сенсорного сприйняття. Діти можуть дослідити форму, рельєф, запах, вагу, що дає змогу вивчати культуру не через слова, а через досвід.

Інша ініціатива — гурток адаптивного орігамі. Завдяки тактильним інструкціям і покроковим вправам діти розвивають моторику, просторове мислення, навички спілкування та мовлення.

Такі формати легко масштабуються. Матеріали можна виготовити в класі або вдома, а інструкції доступні для батьків і вчителів без спеціальної підготовки.

Ганна Демчук

Підтверджено дослідженням

Мультисенсорний підхід не базується лише на практичних спостереженнях. У дослідженні Ганни, яке охопило 20 дітей з порушенням зору, було зафіксовано статистично значущі зміни: покращення пам’яті на 34%, зростання мовленнєвої активності у 1,7 раза, а також поліпшення просторової орієнтації та зосередженості.

Результати лягли в основу наукової статті, яка отримала міжнародну нагороду Best Paper Award. Водночас ці дані були адаптовані в реальні методичні інструкції, які використовуються у школах та освітніх центрах.

Актуальність для США

Система спеціальної освіти США стикається з хронічною нестачею кваліфікованих кадрів і ресурсів. Закон IDEA гарантує право на інклюзію, але його ефективність залежить від інструментів, які мають у руках педагоги. Методики Ганни Демчук дають змогу покращити індивідуальні освітні програми (IEP), зробити їх адаптивними та більш результативними.

Особливо перспективним є використання її підходів у програмах раннього втручання, де навіть базова мультисенсорна стимуляція може суттєво вплинути на розвиток дитини в перші роки життя.

Читайте також
Ірена Карпа: «Мої діти ніколи не говоритимуть російською». Інтерв’ю про шлюб, тривоги і нову книгу
Ірена Карпа: «Мої діти ніколи не говоритимуть російською». Інтерв’ю про шлюб, тривоги і нову книгу
Що радить подивитися Ольга Харлан: «Бачила вже 500 разів»
Що радить подивитися Ольга Харлан: «Бачила вже 500 разів»

Міжнародна діяльність і практичний обмін

Ганна Демчук активно працює на міжнародному рівні. Вона є учасницею професійних об’єднань CEC, NASP, ICEVI, AER, бере участь у робочих групах, надає методичні рекомендації, проводить вебінари й воркшопи.

Її сильна сторона — вміння поєднати науковий підхід, педагогічну практику та міжкультурну адаптацію. Вона не просто імпортує ідеї з-за кордону, а локалізує та перевіряє їх у реальних умовах — з дітьми, батьками, вчителями.

Як інтегрувати це на практиці?

Педагог, методист або батько може інтегрувати мультисенсорні підходи без спеціального обладнання. Наприклад: перетворити будь-який урок на сенсорний досвід: додати елементи дотику, звуку, руху, створити прості сенсорні набори з підручних матеріалів, пояснювати нові поняття через об’єкти, дії, емоції — не лише через слова та навчати батьків вправам, які підтримують розвиток дитини вдома.

Значення для освіти в напрямку інклюзії

Мультисенсорне навчання — це не просто один із методів. Це фундаментальна зміна того, як ми мислимо про інклюзію. Підхід Ганни Демчук показує, що ефективне навчання може бути простим, гнучким і доступним — якщо дивитися на потреби дитини, а не лише на програму.

У світі, де попит на інклюзивну освіту постійно зростає, потрібні не абстрактні концепції, а робочі моделі. Досвід Ганни Демчук — це приклад саме такого підходу: перевіреного, практичного, орієнтованого на результат.

Її методика вже допомогла сотням дітей в Україні. І має потенціал вплинути на тисячі, в будь-якій країні, де вчителі готові навчати не "згідно з інструкцією", а згідно з можливостями дитини.

В'ячеслав Соломка
Попередній матеріал
Відомий телеведучий розкрив діагноз, через який його звільнили від мобілізації
Тоня Матвієнко і Арсен Мірзоян
Наступний матеріал
Закохані у житті й на екрані: Тоня Матвієнко та Арсен Мірзоян показали романтику у новому відео
Новини партнерів